יום שני, 31 באוגוסט 2009

שלטון הששה-"הקסוקרטיה"

מֶמְשָׁלָה שׁוֹפְעַת שָׂרִים
שֶׁסְּתוּרִים בָּהּ מְסָרִים
זוֹ מַתְכֹּנֶת דֵּי בְּדוּקָה
לְבוּקָה, וּמְבוּקָה.
גַם רֹאשָׁהּ, בתוךְ-תוֹכוֹ,
דֵּי חָלוּק, וְרֹב כֹּחוֹ
מָעֳסָק לוֹ בְּפִשׁוּר
בֵּין דֵּעוֹת בָּהֶן סָתוּר:
הוּא מַחְלִיט – אַךְ מְבַטֵּל,
הוּא מַצְהִיר – אַךְ מִתְקַפֵּל.
מִכָּאן מוּבָן כִּי אֵין מָנוֹס
מִגִּבּוּי חָזָק לַבּוֹס:
גַּם יִעוּץ וְגַם חִזּוּק,
אֲבָל בִּמְיוּחָד זָקוּק
לְכִסּוּי הַמְבוּשַיִם
כְּשֶׁנּוֹפְלִים הַמִּכְנָסַיִם.
מִן עָלֶה שֶׁל תְּאֵנָה
שֶׁיִּסְכּוֹן לְמִגְנָנָה
וְיַגְבִּיר מְאֹד מְאֹד
אֶת הַסִיכּוּיִים לִשְׂרוֹד.

בְּפוֹלִיטִיקָה מוּבְחֶרֶת
יֵשׁ שִׁיטָה מְאֹד מוּכֶּרֶת:
אֵצֶל גּוֹלְדָה? כֵּן, נָכוֹן,
זֶה הָיָה ה"מִטְבָּחוֹן".
לַשָּׁרוֹן, (וְלֹא עָלֵינוּ) –
הָיָה פוֹרוּם שֶׁל "שָׂרֵינוּ".
יֵשׁ עוֹד דוּגְמָאוֹת שׁוֹנוֹת
(מִקְצָתָן דֵּי מְשׁוּנוֹת):
חֲבוּרַת אִישִׁים קְטַנָּה
מַנְהִיגָהּ הַמְּדִינָה


בְּלִי שֶׁאִישׁ מֵהֶם נִבְחָר,
(הֵם לֹא תָּמִיד מִן הַמוּבְחָר).
כָּךְ עָלֶה הַתְּאֵנָה
הַמּוֹשֵׁל בַּמְּדִינָה:
בְּתַפְקִיד פְּטוֹטֶרֶת[1] מַהוּ?
הָרַמְהָ"ש[2], מַר נְתַנְיָהוּ.
לַטָרַף[3] חֲמֵשׁ פִּנּוֹת
לְפִיגוּרוֹת מַנְהִיגוֹת
הֵם בְּיַחַד "הֶקְסּוֹקְרַטְיָה"[4].
כְּדֵי הַכְנִיעַ דֶּמוֹקְרַטְיָה,
הֵם מְתַקְּנִים הַתָקֲנוֹן
ְהֵם קוֹבְעִים סִדְרֵי שִׁלְטוֹן,
מוֹשְׁכִים אֶת בֵּית מִשְׁפָּט עֶלְיוֹן
לִהְיוֹת לָהֶם "מָגֵן תַּחְתּוֹן".
וְעַל פִּיהֶם, יָקוּם דָּבָר,
הֵם יְעַצְּבוּ פְּנֵי הַמָּחָר.
שִּׁשִּׁיַת הִגוּי בְּכִירָה
מִי יִסְכּוֹן לָהּ, לִבְחִירָה,
מִי בָּהּ הִתְכַּבֵד לֵישֵׁב?
קוֹדֵם, בִּנְיָמִין-זְאֵב!
חָי הָאִישׁ בְּזוֹ הַעֵת–
בֵּין מְלָכִים א' ל-ב',
מִשְּׁנָתוֹ הַמְדִינִית
כמו הִיא לְבֵיתָר עִילִית[5].
וְתַפְקִיד לוֹ בָּאִרְגוּן-
זָן נִכְחָד: "אָדָם הָגוּן".

אִיוֶוט, (שָׁם שֶׁיָּאֶה לִגְבֶרֶת),
עַבְדְּקָן הוּא לְתִפְאֶרֶת,
הוּא שַׂר חוּץ, שֶׁכִשְׁרוֹנוֹ –
לְהָבִיךְ אֶת פָּטְרוֹנוֹ.
מַכְלִים פְּנֵי נְגִידֵי עוֹלָם,
אֶחָד אֶחָד, אֶת פְּנֵי כוּלָּם,
וְתוֹךְ תְּקוּפָה מַמָּשׁ קְצָרָה-
אֵינוֹ רָצוּי בְּאַף בִּירָה.
עַל גַּבּוֹ קֻפַּת שְׁרָצִים?
אֵין מֻשְׁלָּם, כֻּלָּם יוֹדְעִים.
דָּן מְרִידוֹר הִינֹו כִּכְלָל,
בָּחוּר עַתִּיר פּוֹטֶנְצְיָאל
הִנּוֹ כַּיּוֹם כְּבֶן שִׁשִּׁים
וּמַה מִכָךְ הוּא כְּבַר הִגְשִׁים?
מַמָּשׁ נָחוּץ, וּבִדְחִיפוּת
לְהַעֲנִיק לוֹ הִזְדַּמְּנוּת.
בּוֹגִי, בָּא מִלְּשׁוֹן שֶׁל "בַּאג"
שְׁגִיאָה מוּבְנֵית, בְּאִישׁ אֶחָד,
שֶׁרַב נִזְקוֹ מִן הַתּוֹעֶלֶת,
בַּל יִתְלֶה בּוֹ אִישׁ תּוֹחֶלֶת.
מִשְׁעֶנֶת שֶׁל קָנֶה רָצוּץ,
לשֶׁיֹּאחַז בּוֹ לְחִלּוּץ –
אוֹמָר דָּבָר כְּפִי כְּתּוּבוֹ:
"בָּא בְּכַפּוֹ וּנְקָבוֹ"[6],
יַכִּישׁ יָדוֹ שֶׁל אִישׁ חַסְדּוֹ
וּבָרַבִּים יָפִיץ סוֹדוֹ.
ועוֹד בֶּן יַקִּיר – בָּרָק,
אִישׁ אֲשֶׁר מָסוּר הוּא – רַק–
לְהַשָּׂגַת מַאֲוָויָּיו
יִדְרוֹס אֶת כָּל שֶׁלְּפָנָיו.

מִכָּל מִכְלוֹל מַכְשֶׁלוֹתָיו
יוֹצֵא הוּא כְּשֶכְּבֵדִים – כִּיסָיו!

כָּאן לְפָנֵינוּ, יֵשׁ דּוּגְמָא
דֵּי נְדִירָה וּמַדְהִימָה,
שֶׁהַשָּׁלֵם, בַּהֲמוֹנָיו-
פָּחוּת מִסְּכוּם כָּל חֲלָקָיו!

מַה מַפְלִיא? שֶׁהֵם כוּלָּם
עוֹשִׂים הֵיטֵב רְצוֹן קוֹנַם.
הַמִּתְבּוֹנֵן, מֻכֶּה בְּהֶלֶם:
כֵּיצַד אוֹתָם מַחֲזִיק בַּתֶּלֶם
רֹאשׁ מֶמְשַׁלְתֵּנוּ, וּמַצְלִיחַ
מֵהֶם הַשִּׂיג, כָּל שֶׁהִבְטִיחַ,
גַּם כְּשֶׁהִנָּם כְּאִישׁ אֶחָד
עוֹנִים ב"אַנְטִי" דֵּי מֻחְלָט?

אוֹמְרִים, כְּשֶׁבִּיבִּי רַק מַגִּיד:
"אוֹתְךָ לְשָׂרָה", זֶה מַסְפִּיק.

ד"ר ערן גרף

[1] ה"עוקץ" המחבר את העלה אל הגבעול.
[2] רמה"ש – ראש הממשלה
[3] טרף הוא המשטח הירוק של העלה
[4] Hexa- שש, הקסוקרטיה – שלטון הששיה.
[5] עיר חרדית בפרוזדור ירושלים
[6] ,משענת הקנה הרצוץ אשר יסמוך איש עליו ידו ובא בכפו ונקבה" פר מלכים ב' פרק י"ח

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה